Akcja protestacyjna ZZM zyskuje międzynarodowy wymiar

Nasze działania spotykają się z rosnącym poparciem ze strony organizacji związkowych z całej Europy.

Głos maszynistów z Polski został usłyszany także za granicą!

Z oficjalnym stanowiskiem wystąpili nasi koledzy z ALE –   zrzeszającej organizacje maszynistów w Europie . Ich lider wystosował list do Premiera RP, w którym wyraził pełne poparcie dla naszego protestu oraz jasno zaapelował o rozpoczęcie autentycznego dialogu społecznego.

To ważny sygnał: nie jesteśmy sami!

Tłumaczenie:

Szanowny Panie Premierze,

W imieniu Federacji Europejskich Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych – ALE z olbrzymim niepokojem obserwuję rozwój sytuacji w Polsce, w szczególności w odniesieniu do decyzji i działań polskich władz, które doprowadziły do ogólnokrajowej mobilizacji protestacyjnej maszynistów zrzeszonych w Związku Zawodowym Maszynistów Kolejowych w Polsce.

Jako Prezydent ALE pragnę wyrazić pełną solidarność i poparcie dla działań podejmowanych przez naszych polskich kolegów, jak również dla zgłaszanych przez nich postulatów. Ich determinacja, by bronić nie tylko swoich miejsc pracy, ale także przyszłości transportu kolejowego w Polsce, zasługuje na szacunek i uwagę.

Z całą stanowczością apeluję do Pana Premiera o poważne potraktowanie głosu maszynistów i podjęcie autentycznego dialogu społecznego – zgodnego ze standardami demokratycznego państwa prawa i z podstawowymi wartościami Unii Europejskiej. Wierzę głęboko, że porozumienie jest możliwe przy stole negocjacyjnym, jeśli tylko wola rozmowy zostanie wyrażona po stronie rządowej.

W imieniu ALE wyrażam również kategoryczny sprzeciw wobec polityki zwolnień wykwalifikowanych maszynistów. Jest to zawód szczególny, wymagający długotrwałego szkolenia oraz wieloletniego nabywania umiejętności i doświadczenia. Maszynistów brakuje dziś w całej Europie, zaś polskie władze decydują się na masowe redukcje miejsc pracy w tym obszarze. Jest to dla nas zdumiewająca i nieakceptowalna sytuacja.

Kwestie związane z przewozami towarowymi, zrównoważoną polityką transportową oraz zapewnieniem uczciwej konkurencji na rynku nie są wyłącznie sprawą wewnętrzną Polski. Mają one wpływ na całą infrastrukturę transportową Unii Europejskiej i pozostają przedmiotem zainteresowania organizacji związkowych w całej Europie.

Z tego względu z niepokojem odnotowujemy, że polityka ograniczania potencjału operacyjnego kolejowych przewoźników towarowych w Polsce może prowadzić do bardzo poważnych, długofalowych negatywnych konsekwencji – zarówno społecznych, jak i gospodarczych – w całej Unii Europejskiej.

W imieniu wszystkich organizacji zrzeszonych w ALE,

Juan Jesús García Fraile

oryginał pisma w pdf:

Letter_to_Prime_Minister_Donald_Tusk_ALE_2025-07-24