Nr 3/103 (Marzec 2013)

Świadczenia utrzymane!

Sukcesem zakończyła się batalia o ulgi przejazdowe dla kolejarzy i ich rodzin oraz emerytów i rencistów. Ustalono satysfakcjonujące zasady korzystania ze świadczeń i ich zakres w 2013 roku. Podpisane 22 lutego porozumienia związków zawodowych z pracodawcami nie kończą jednak sporów zbiorowych z ZPK i Przewozami Regionalnymi.

Prowokowanie katastrofy

Rozmowa z Leszkiem Miętkiem, prezydentem ZZM.

Likwidacja poprzez optymalizację

W reakcji na ogłoszone przez PKP Polskie Linie Kolejowe wycięcie 2 tys. km linii, przedstawiciele załogi w radzie nadzorczej PKP SA zażądali od prezesa Jakuba Karnowskiego wszelkich dostępnych materiałów, analiz i ekspertyz dotyczących sieci zarządzanej przez PLK, jej tzw. "optymalizacji" oraz planów restrukturyzacji spółki.

Potrzebne są zmiany

Forum Bezpieczeństwa Kolejowego było okazją do spotkania ekspertów z tej dziedziny, w tym i naszego przedstawiciela. Panowała ogólna zgodność co do tego, że bezpieczeństwo na kolei powinno być priorytetem.

Pamiętamy!

3 marca, w pierwszą rocznicę wypadku w Szczekocinach czciliśmy pamięć ofiar. W najtragiczniejszej w ostatnich latach katastrofie kolejowej śmierć poniosło 16 osób, w tym 5 kolejarzy.

Wokół raportu

Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych opublikowała raport z wypadku zaistniałego 3 marca 2012r na szlaku Sprowa – Starzyny. Za przyczynę bezpośrednią zespół uznał "wyprawienie przez dyżurnego ruchu podg. Starzyny pociągu 13127/6 na sygnał zastępczy na tor szlakowy nr 1SS w kierunku przeciwnym do zasadniczego zamiast na tor 2SS po niewłaściwie ułożonej i niezabezpieczonej drodze przebiegu i wyprawienie przez dyżurnego ruchu podg. Sprowa pociągu nr 31101 na sygnał zastępczy na zajęty tor szlakowy nr 1SS".

Niewolnik.pl

Czy umowa o pracę to cyrograf, na mocy którego pracownik oddaje swoje życie pracodawcy, który będzie mógł dysponować jego czasem całą dobę? Czy ustawodawcy chcąc obniżyć koszty pracy nie próbują przypadkiem usankcjonować współczesnej wersji niewolnictwa czyniąc nas pracownikami na żądanie?

Gama już na szlaku – defektów zero

Zbudowana w ub. roku i po raz pierwszy pokazana na targach Innotrans 2012 w Berlinie lokomotywa Gama Marathon produkcji PESA Bydgoszcz cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Pojazd po pierwszej eksploatacji nadzorowanej w ruchu towarowym w barwach Lotos Kolej, 1 marca trafił na pasażerski szlak PKP Intercity. I spisuje się znakomicie.

Rubryki stałe

Podpatrzone, Cytat miesiąca, Fraszki Jerzego Szulca, Humor, Filatelistyka, Modelarstwo, Krzyżówka